Town Planning

Town Planning

Wednesday 6 November 2013

PELAN INDUK



......Esplanade
Esplanade merupakan kawasan yang sejarah yang diiktiraf dunia iaitu UNESCO. Kawasan menghubungkan jalan utama iaitu Jalan Lebuh Light, Jalan Padang Kota Lama dan Jalan Tun Syed Syeh Barakhbah. Kawasan ini dipilih untuk men jadikan Esplanade ini sebagai sebuah kawasan rekreasi pinggir laut atau ‘Waterfront Recration’ yang mengutamakan kawasan rekreasi sebagai suatu kawasan untuk beristirahat dan beriadah.




Lokasi kawasan kajian terletak di George Town iaitu kawasan warisan yang dipelihara dan dijaga rapi serta kawasan warisan yang diiktiraf  dunia iaitu badan UNESCO. Esplanade terletak di kawasan  yang sangat trategi yang mempunyai banyak bangunan serta tempat-tempat bersejarah seperti Fort Cornwallis, City Hall, Town Hall, Padang Kota Lama ,Jalan Lebuh Light, Jalan Padang Kota Lama dan Jalan Tun Syed Syeh Barakhbah.



Esplanade di dalam kawasan teras yang mempunyai warisan ataupun nilai sejarah yang tinggi . Kawasan teras yang berkeluasan seluas 109.38 hektar . Lokasi Kawasan tempat kajian iaitu Esplanade ini sangat stategi dan mempunyai nilai estetika yang sangat tinggi.





 Tema :
‘Waterfront Recreation’



Ciri-cirinya :
Memfokuskan  pembangunan di tepi pantai iaitu waterfront yang panjang atau persisiran pantai. Persisiran pantai dipelihara dan di  integrasikan dengan aktiviti pasif. Aktiviti reakreasi ini sangat bagus kepada kesihatan kita. Beriadah dapat menenangkan fikiran
dan disokong oleh kawasan yang strategi. Tambahan itu pula
Pembangunan ‘Waterfront Rekreation’ memfokuskan aspek kebudayaan, hiburan dan pendidikan.
Townscape :
  • Landskap berjajar dari segi landskap kejur dan lembut sertapenggunaan perabut jalan yang sesuai dengan
  • landskap ‘avenue’. 



Komponen atau Aktiviti :
Kemudahan Tempat Rekreasi ,Medan Selera dan Institusi Kerajaan.

 
Kualiti Dan Kebolehgunaan Adalah Penting
Terdapat empat faktor-faktor yang menentukan kejayaan rekreasi ruang di bandar raya:
• ketersediaan (kawasan dan pengagihan ruang)
• kebolehgunaan (penyenggaraan, polisi, peruntukan, keselamatan sosial)
• akses (kawasan perkhidmatan, berjalan / berbasikal jarak jauh)
• Penggunaan (pengguna dan aktiviti yang dilakukan)
Rekreasi juga menggalakkan rekreasi berkaitan perniagaan.Perniagaan seperti restoran dan kafe, kiosk, pelancongan, sukan air, dan lain-lain juga boleh mendapat manfaat dari segi ekonomi daripada rekreasi
di bandar. “Relaxation” adalah satu bentuk penting rekreasi .Tempat untuk memenuhi atau bersendirian, bangku atau tempat duduk untuk berehat dan menonton, laluan untuk berjalan kaki, air untuk hubungan dengan alam semula jadi dan pendidikan alam sekitar, dan lain-lain adalah contoh
rekreasi pasif. Pelbagai ruang dan kegunaan adalah penting
untuk menampung semua pengguna taman.
 
Fungsi Kawasan Rekreasi
Bagi memenuhi keperluan rekreasi penduduk meliputi aktiviti rekreasi, pendidikan, mempromosi kepelbagaian sosio-budaya tempatan serta sokongan terhadap pengukuhan kesihatan individu.
Faedah Rekreasi
• Menggalakkan orang ramai untuk hidup gaya hidup sihat
• Merangsang kanak-kanak untuk membesar menjadi orang dewasa patut sihat
• Menyediakan ruang awam untuk hubungan sosial
Kelebihan Rekreasi
Merupakan pendekatan terkini bagi penyediaan taman-taman awam yang cuba melengkapkan kekurangan taman awam sedia ada :
i. Pengkhususan Aktiviti Rekreasi;
ii. Kepelbagaian Aktiviti Rekreasi;
iii. Kemudahan Rekreasi Untuk Semua Golongan;
iv. Pemuliharaan Kawasan Semulajadi; dan
v. Perancangan Mampan
Kawasan reakriasi ini terletak di berhadapan dengan laut maka dengan itu pemilihan tema Waterfront Recreation’ ini sangat lah bersesuai dimana pengguna dan penjunjung taman ini akan  dapat melakukan aktiviti beriadah dan bersiar-siar dan meningkatkan taraf kesihatan dan menjadi seorang yang sentiasa sihat dengan mempunya daya pemikiran yang matang.
 
DEFINISI ‘GREEN HEALTHY’
 Masalah Di Kawasan Kajian :
     Rekabentuk landskap yang kurang jelas dimana melibatkan pemilihan pokok yang tidak bersesuaian dengan landskap pinggir pantai. Pemilihan pokok yang tidak sesuan akan mengakibatkan masalah ‘view’ iaitu dari segi pemandangan. Landskap yang menarik dari segi landskap lembutnya akan membuatkan sesuatu kawasan menjadi hidup dan menjadi sangat menarik di samping mempunyai fungsinya yang tersendiri.
Definisi ‘Green Healthy’
     Ini adalah berdasarkan konsep hijau yang memperjelaskan konsep dari segi view iaitu pandangan hijau yang mempunyai beberapa aspek iaitu
Konsep ‘Green Healthy’ ini mempunyai 3 teras utama dalam memfokuskan pelaksanaanya iaitu
  1. Jalan
  2. Bangunan
  3. Kawasan Kejiranan
Perincian  
i)   Jalan- reka bentuk jalan khususnya landskap lembut di setiap laluan pejalan kaki dalam memastikan piawaian perabut jalan dan juga landskap lembut. Memperkenalkan peranan pokok-pokok jalan dan tumbuh-tumbuhan dan sumbangan kepada keberkesanan fungsi jalan-jalan berhubung dengan kualiti udara dan iklim bandar.Jalan Padang Kota Lama, Jalan Tun Syed Sheh Barakhbah,Jalan Lebuh Light. Landskap jalan yang menarik dimana lengkap dengan elemen landskap hijau iaitu landskap lembut.Tambahan itu pula konsep ‘Green Healthy’ ini yang mempunyai nilai dalam mengekalkan ciri-ciri estetik dan berfungsi.
 
ii)  Rekabentuk Bangunan-Meneroka bagaimana prestasi bangunan boleh dipertingkatkan melalui penggunaan unsur-unsur infrastruktur hijau. Fasad bangunan yang mempunyai ciri-ciri warisan yang diiktiraf badan warisan dunia iaitu UNESCO. Seperti City Hall dan Town Hall bangunan yang direka dalam  sesebuah bandar yang mempunyai ciri-ciri tertentu untuk menyokong suasana warisan..
    iii)            Kawasan Kejiranan-Fungsi kawasan ruang hijau seperti taman dan pusat rekreasi yang mempunyai peranan yang tersendiri. Elemen kawasan hijau di kawasan kajian adalah Padang Kota Lama, Taman Padang Kota Lama, Kawasan Esplanade yang mempunyai elemen landskap lembut dan landskap kejur yang merupakan kawasan rekreasi di kawasan kajian.
Kebaikan perancangan & hijau
• Imej
mewujudkan imej yang hijau dan sihat untuk bandar
• Nilai hartanah
peningkatan dalam kawasan hijau
• Kualiti Air
penapis pencemaran dan habuk dari udara
• Kesihatan
menyediakan peluang untuk bersantai, hubungan sosial dan rekreasi, dan meningkatkan kesihatan dan kesejahteraan
• Estetika
mencantikkan jalan-jalan dan kejiranan
• Iklim
mengurangkan kesan rumah hijau dengan menyerap CO2
• iklim
mengawal suhu melampau melalui naungan dan angin dan humidifies udara, mewujudkan sejuk dan persekitaran yang lebih selesa
• Air larian
menyediakan kemungkinan penahanan air dan mengurangkan air larian puncak
• Biodiversity
menyediakan habitat flora dan fauna di bandar
• Penampan
mengurangkan kesan negatif daripada trafik dan industri
 
GREEN HEALTHY’
  
 ‘Green Healthy’ ini mempunyai 3 teras utama dalam memfokuskan pelaksanaanya iaitu
  1. Jalan
  2. Bangunan
  3. Kawasan Kejiranan
     Jalan merupakan satu eksesibiliti yang utama yang menghubungkan kawasan kajian ke kawasan kajian yang lain. Dengan utama kajian iaitu ‘Waterfront Recreation’ yang memfokuskan pembangunan ‘waterfront’ dengan kawasan rekrasi. Tema ‘Green Healthy’ ini adalah salah satu konsep yang menerapkan elemen hijau di kawasan kajian khususnya landskap pinngiran jalan bagi mewujudkan pandangan landskap yang menarik dalam mempunyai fungsi dan estetika yang tersendiri. Bangunan bersejarah juga menjadi satu daya tarikan dengan kawasan rekreasi berjiran iaitu Taman Rekreasi Padang Kota Lama. Kemudahan jalan sangat penting dalam menghubungkan satu dentinasi ke satu destinasi yang lain dan memudahkan pergerakan.
 
REKA BENTUK LANDSKAP LEMBUT’
        i)            KAWASAN PINGGIR SUNGAI/TASIK/PANTAI
Rekabentuk landskap adalah bertujuan untuk memelihara, melindungi dan meningkatkan sistem ekologi, flora dan fauna, selain menggunakan ruang untuk aktiviti rekreasi dan pelancongan.
Keperluan Ruang
Pendekatan ‗Manual Saliran Mesra Alam‘ (MASMA) dalam pengolahan ruang rizab sedia ada dapat menghasilkan impak landskap yang lebih ketara dalam meningkatkan kualiti alam persekitaran. Antara lainnya adalah penggunaan kawasan  Lembah Penahan Kering‘ sebagai kawasan landskap dan bertindak sebagai kawasan  tadahan air‘ pada ketika limpahan air berlebihan.
Rizab Pantai
i. Berdasarkan Garis Panduan Pembangunan di Pantai (JPS Malaysia), keperluan rizab adalah bergantung pada jenis tanah sama ada berpasir atau berselut.
ii. Ruang landskap perlu mengambil kira syarat anjakan
―set-back‘ iaitu 60m untuk tanah berpasir dan 400m untuk tanah berselut / pantai yang mempunyai tumbuhan bakau.
iii. Pembangunan landskap di kawasan rizab juga perlu mengambil kira kesan pasang surut air (mean high water spring / mean low water spring) Keperluan ruang di kawasan pinggiran sungai/pantai/tasik juga perlu mengambil kira ruang untuk penyediaan komponen landskap kejur seperti laluan pejalan kaki, penyediaan perabot taman dan papan tanda. Pembinaan bangunan mestilah menghadap sungai / pantai / tasik dan elakan membuang bahan buangan ke laut.
 
CADANGAN

JUSTIFIKASI  DAN PENERANGAN KAWASAN LAPANG ESPLANADE ‘WATERFRONT RECREATION’ DAN LANDSKAP BEOLEVARD DI PERSIMPANGAN LEBUH LIGHT KE JALAN TUN SYED SHEH BARAKHBAH.





Pelan Induk ESPLANADE.





Cadangan Penambahbaikkan ESPLANADE

 JUSTIFIKASI
·         Penyediaan kawasan lapang ini untuk tujuan rekreasi perlulah mengambil kira jumlah penggu dalam satu-satu masa bagi mengelakkan kesesakan lalu lintas apabila sesuatu kawasan lapang tersebut tidak dapat menampung pengguna yang ramai.
·         Kawasan Beulevard untuk mengindahkan median jalan di laluan dua halan serta menggalakkan ruang digunakan sebagai aktiviti rekreasi  pasif

REKABENTUK

·         Rezab pantai ini digunakan untuk menbangunkan  Taman Permainan Esplanade. Reka bentuk keperluan tempatan dan ianya perlu dilengkapi dengan kemudahan  yang telah ditetapkan dalam garis panduan kawasan lapang untuk tujuan rekreasi aktif dan rekreasi pasif
·         Kawasan Beulevard untuk mengindahkan median jalan di laluan dua halan serta menggalakkan ruang digunakan sebagai aktiviti rekreasi  pasif



LANDSKAP KEJUR

·         Kawasan reakreasi di kawasan pinggiran pantai ini desediakan elemen-elemen landskap kejur seperti bolard, lampu taman,tong sampah , tempat duduk, gazebo, siar kaki jeti memancing dan perabot landskap yang lain bagi menaikan lagi seri kawasan rekreasi dan mempunyai peranan yang tersendiri
·         Perlu menyediakan elemen landskap kejur seperti pondok menunggu bas , siar kaki tong sampah , papan tanda, lampu hiasan jalan dan sebagainya.

LANDSKAP LEMBUT

·         Bagi landskap lembut pula perlulah tumbuhan yang dipilih dari jemis mudah disenggara . Pelbagai pokok teduhan renek dan tutup bumi boleh digunakan dalam kawasan rekreasi pinggiran pantai ini kecuali daripada jenis yang mengeluarkan getah dan beracun.
·         Bagi landskap lembut pula perlulah tumbuhan yang dipilih dari jemis mudah disenggara . Pelbagai pokok teduhan renek dan tutup bumi boleh digunakan dalam kawasan rekreasi pinggiran pantai ini kecuali daripada jenis yang mengeluarkan getah dan beracun. Tambahan itu pula penanaman perlulah rapat dan mempunyai jarak yang sama di kedua-dua belah jalan. Jaraknya bergantung kepada jenis dan saiz pokok itu sendiri dan tidak kirang daripada setengah lebar silara.


JUSTIFIKASI  DAN PENERANGAN PEMBANGUNAN LANDSKAP DI ESPLANADE DAN PENCAHAYAAN

JUSTIFIKASI
·         Untuk menggalakkan penggunaan persisiran pantai waterfront sebagai kawasan rekreasi yang mempunyai identiti tersendiri. Landskap persisiran pantai selain dari menggalakkan kewujudan pantai yang berfungsi sebagai kawasan aktiviti rekreasi pasif dan aktif.
·         Pemilihan tumbuhan landskap perlu dari jenus tumbuhan tempatan seperti pokok palma , pokok renek, dan tutup bumi yang kurang penyelenggaraan dan mudah hidup subur.


REKABENTUK

·         Pembangunan di sepanjang Espladane perlu disediakan gerai atau kiosk bagi menggalakkan kewujudan pelbagai aktiviti masyarakat . Reka bentuk perlu menggalakkan kesinambungan antara kawasan hijau dengan kemudahan . Ini dapat dilihat kawasan kiosk ini berhampiran dengan kemudahan awam seperti  taman permainan kanak-kanak.
·         Penggunaan lampu limpah sebagai “up light’ untuk bangunan seperti ‘City Hall’ dan juga ‘Town Hall’ dapat menambahkan keindahan pada waktu malam.
·         Ianya mengambil kira konsep budaya dan sejarah itu senri yang lebih dikenali sebagai Esplanade kawasan bersejarah.
·         Pemilihan lampu perlu menjurus kepada lampu limpah daripada ‘warn light; atau ‘yellow light’ . Jika  perlu pencahayaan istimewa seperti di hari-hari perayaan boleh dugunakan ‘filter’ cahaya seperti warna biru dan sebagainya. Lampu ini tujuan untuk pencahayaan dan juga mencantikkan ruang disamping mempunyai peranan sebagai kawasan keselamatan terutamnya untuk pengguna basikal, beca dan juga pengguna pejalan kaki.


LANDSKAP KEJUR

·         Kemasan landskap kejur perlulah dari jenis ‘simple’ bagi menggalakkan aktiviti berkeluarga dan menggalakkan penggunaan material dari jenis konkrit bertetulang. Lampu perlu disediakan di sepanjang persisiran pantai untuk pencahayaan dan keselamatan pengguna taman rekreasi ketiaka waktu malam dan pilihlah lampu iaitu cahaya ‘white light’ untuk kawasan tumpuan orang ramai.
·         Kemasan landskap kejur perlulah dari jenis ‘simple’ bagi menggalakkan aktiviti berkeluarga dan menggalakkan penggunaan material dari jenis konkrit bertetulang. Lampu perlu disediakan di sepanjang persisiran pantai untuk pencahayaan dan keselamatan pengguna taman rekreasi ketiaka waktu malam dan pilihlah lampu iaitu cahaya ‘white light’ untuk kawasan tumpuan orang ramai.



LANDSKAP LEMBUT
·         Pemilihan tumbuhan landskap perlu dari jenus tumbuhan tempatan seperti pokok palma , pokok renek, dan tutup bumi yang kurang penyelenggaraan dan mudah hidup subur.
·         Bangunan bersejarah ‘City Hall’ dan ‘Town Halll’ adalah salah satu bangunan bersejarah . Untuk pencahayaan cahaya perlulah dipilih seakan warna bangunan.. Cahaya-cahaya yang bewarna warni perlu dieelakkan. Penggunaan ‘warm light’ atau ‘yellow light’ adalah sangat sesuai.
PENCAHAYAAN JALAN
·         Rekabentuk tiang lampu perlu yang sesuai dengan kawasan bersejarah kawasan yang mempunyai warisan dan sejarah yang tinnng. Jarak pencahayaan perlulah memenuhi keperluan piawaian yang telah ditetapkan.





KEMUDAHAN KAWASAN REAKREASI

Kawasan Esplanade mempunyai identiti yaang tersendiri  dimana menggambarkan ciri-ciri tempatab dari segi reka bentuk perabot jalan seperti lampu, siar kaki, landskap lembut yang bersesuaian dengan spesifikasi kawasan pantai yang dirujuk khas daripada Panduan Landskap Negara 2009 mempunyai unsur-unsur budaya dan warisan setempat yang mana untuk mengekalkan ciri-ciri warisan sejarah Esplanade di samping menggunakan konsep ‘Green Healthy
Kawasan ini mencadangkan untuk membuat  penambahbaikan sebagai contohn ya tempat koisk untuk membeli barangan seperti air dan makanan, kawasan tempat memancing dan kawasan berjalan yang terapung dipermukaan air akan mencantikkan landskap di kawasan Esplanade itu sendiri. Kawasan yang panas dan kekurangan perabot jalan yang menarik mengakibatkan kawasan tidak menarik dan nampak malap dari segi visualnya.

LANDSKAP DAN REAKREASI
 i) peralatan permainan minima bagi satu lot permaianan adalah :
1.      pemanjat (1 Unit
2.      set buaiana kanak-kanak(4 Unit
3.      struktur mainan (1 Unit)
4.      Rumai Mainan (1 Unit)
5.      Kawasan Berpasir
6.      Gelongsor (1 Unit)
ii) Permukaan yang bersesuian perlu dignakan untuk keselamatan seperti :
ü  permukaan tikar getah ‘Gravel ‘untuk keselamatan kanak-kanak
ü  Permunaakaan ‘Pea’
ü  ‘poured in place flooring’
KAWASAN SIARKAKI DAN LORONG PEJALAN KAKI
Ruangan penanaman minimum lebar dikawasan siar kaki dan lorong berbasikal. Ini dapat dijelaskan dengan  dan gambar unruk rujukan. Kawasan laluan pejalan kaki ini sangat penting untuk memastikan kelelamatan pengguna basikal mahu pun pengguna jalan kaki. Keselamatan mereka diutamankan demi menjadikan kawasan itu lebih selamat daripada perkara yang tidak diingini berlaku seperti kemalangan yang melibatkan pejalan kaki dan juga penggu basikal ataupun beca.
KEPENTINGAN PELAN INDUK
Pelan induk sangatlah penting dalam sesebuah kawasan yang akan dan sediada sesuatu pembangunan. Ia adalah untuk memastikan sesuatu kawasan tersebut menjadi lebih teratur dan mempunyai nilai dan identiti yang tersendiri. Jalan yang mempunyai ciri-ciri lestari adalah jalan yang sempurna sama ada dari segi perabut jalan, sirkulasi jalan dan ciri-ciri jalan. Melalui pelan konsep inilah sesuatu masalah akan berjaya dikenal pasti demi memastikan sesuatu kawasan tersebut berfungsi dengan baik.

Pembangunan mapan sebagai "Memenuhi keperluan masa kini tanpa menjejaskan keupayaan generasi akan datang untuk memenuhi keperluan mereka sendiri keperluan. "Central kepada idea kemampanan tidaknya untuk yang tiga elemen kehidupan: alam semula jadi, orang, dan perniagaan. Ketiga-tiga kategori ini adalah sangat saling bergantung.  Contoh peluang untuk penyelesaian yang mampan dalam bidang sedia ada STREET RIGHT-OF-WAY:
PERNIAGAAN
􀂂 tambahan Estetik
􀂂􀂂 peningkatan akses Tapak
ORANG
 Trafik & keselamatan pejalan kaki
􀂂 pilihan mod Perjalanan
ALAM
􀂂 Saliran Mesra Alam pengurusan
􀂂 ruangan Hijau.


RUJUKAN BUKU ILMIAH
  1. Malay Peninsula, Old Photograpehs Of Malaya And Singapore Dari Kleingroth,1990.
  2. Urban Design: The Composition of Complexity,Ron Kasprisin
  3. Urban Design: Street and Square,  J. C. Moughtin
  4. The Image of the City, Kevin Lynch
  5. City Sense and City Design: Writings and Projects of Kevin Lynch, Kevin Andrew Lynch
  6. Good City Form, Kevin Lynch
  7. Urban Design: Ornament and Decoration, Taner Oc, Steve Tiesdell
  8. Urban Design: Green Dimension, Peter Shirley, J. C. C. Moughti
  9. Malay Peninsula, Old Photograpehs Of Malaya And Singapore Dari Kleingroth 1990
  10. Penang, Che Jin Seng 2011
  11. Piawaian Perancangan Bandar Bandar Dan Wilayah 2003 JPBD Johor.
  12. George Town World Heritage 2012
  13. Architecture And Heritage Building In George Town Penang, Ahmad Sanusi Hassan And Shaiful Rizal Che Yahaya USM 2012
  14. Planning and Urban Design Standards,American Planning Association, Frederick R. Steiner, Kent Butler
  15. Assessing Urban Design: Historical Ambience on the Waterfront,Richard W. Berman
  16. Garis Panduan Landskap Negara 2009 JPBD
  17. Garis Panduan Kawasan Pinggir Pantai JPBD 2008
  18. Sustainable Urban Street Design, Timothy A. Bevan, P.E.; Ondrej Sklenar, E.I.T., John A. McKenzie, P.E.; and William E. Derry
  19. Laporan Draf Pelaksanaan Daerah Kota Setar, Kedah 2011
 
LAMPIRAN


















































 





 


 


2 comments: